Copyright © Belasah Jelah
Design by Dzignine
support by T3A
February 1, 2011

Teguran buat fans - fans Revolusi Mesir.

Ha ni aku nak cakap. Pasal apa? Pasal Mesir.

Ok aku tahu semua dah maklum dengan apa yang terjadi kat Mesir sekarang. Tak perlu aku nak ungkit - ungkit. Korang pun tahu mana nak cari berita pasal Mesir.



Aku nampak majoriti semua risau/sedih/takut dengan apa yang terjadi dengan saudara/kawan/jiran/bakal suami/bakal isteri kat Mesir tu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Eh macam mana Mesir sekarang? Cousin aku belajar medic kat sana."

"Astaghfirullah Mesir bergolak! Bagaimana hal anak aku?"

"Woi giler la Mesir! Apa la cerita member aku time sekolah dulu, dia belajar kat Alex, kat situ ada protes jugak."

"Aduhai kepalang malang nasib hamba, baru nak belajar dah perang."

"Tolong doakan saudara - saudara kita yang belajar di Mesir bumi anbiya', mereka dalam kesusahan tiada makanan dan keperluan asas."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lebih kurang macam tu lah apa yang kita dengar tiap - tiap hari. Buat aku rasa pelik. Selama ni orang Palestin tu bukan ke sebahagian dari kita? Bila kena kat diri sendiri, baru nak doa, risau, ambil berat. Aku tak cakap semua.

Ada yang tetap mendoakan saudara kita kat Palestin tu, cuma aku nak bawa kat sini, kita jangan la bias, sama je yang kat Mesir dengan Palestin tu. Dua - dua saudara seakidah kita.

Orang beriman itu bersaudara




Al Hujurat, 49:10 = Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.

Time bila pula hubungan darah dititikberatkan?

1. Hak warisan.


Al Ahzab, 33 : 6 = Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmim dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu berbuat baik kepada saudara-saudaramu (seagama). Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Allah). 

2. Pembahagian infak.


Al Baqarah, 2 :215 = 215. Mereka bertanya tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: "Apa saja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan." Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya. 

Mengikut urutan, ibu bapa mendahului dari yang lain dalam hal pembahagian infak. Ibu bapa mempunyai pertalian darah dengan kita.

Namun begitu, persaudaraan, kasih sayang yang hakiki tetap terletak dalam rangka keimanan, melampaui kasih sayang 'biasa' sesama rakan taulan mahupun ibu bapa dengan anak.


Al Mujadalah, 58 : 22 = Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Meraka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan itu adalah golongan yang beruntung. 

Dan ingatlah, di dunia mungkin kita 'sekepala', sehati sejiwa, 'kamcing', bagai isi dengan kuku, tapi hakikatnya, jika tiada dasar taqwa dalam hubungan kita, akhirat nanti itulah musuh kita.


Az Zukhruf, 43 : 67 = Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kesimpulan.

1. Tiada masalah kalau kita ambil berat kepada semua orang. Cuma janganlah ia bermusim, derita yang menimpa umat Islam sentiasa berlaku.

2. Mereka yang di Palestin, Bosnia, Afghanistan, tak perlu jauh - jauh, tanah air kita, mereka semua saudara kita, selagi mereka itu muslim. Mereka itu adalah mak ayah kita, adik beradik kita, teman - teman kita, cuma kita belum bersua muka. Kenanglah mereka sepertimana kita mengenang saudara mara kita, doakan mereka.

3. Sahabat sebenar adalah berdasarkan asas taqwa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

p/s : 

Aku terfikir, adakah jika ada negara yang majoriti bukan muslim yang memberontak atas sebab yang sama berlaku ke atas Mesir, tiada sanak saudara kita di sana, adakah kita akan membantu mereka?

Walhal keadilan itu tidak mengenal agama, adakah kita akan turut sama memperjuangkan nasib rakyat negara tersebut, atas sebab kemanusiaan.

p/s.s : Sebarang kritik dan saran selaras dengan sifat mahmudah adalah dianjurkan.

purposely wrote by : benang aka bujang senang.

2 comments:

  1. salam alaik

    coretan yg bagus sbg muhasabah. saya jg menulis isu yg sama, dgn niat hanya utk menyedarkan bagi yg belum sedar, mengingatkan bagi yg belum ingat. tetapi kita perlu terima, dalam keadaan skarng, kesedaran umat islam di malaysia khususnya sngt lemah. jiwa aktivis tidak ada. itu yg menyebabkan teguran2 begini mereka kurang dapat terima. bg mereka, anak bini dan sanak sedara num satu. bukan saudara seakidah.

    justeru, sama2lah kita terus bjuang meningkat kesedaran umat Islam malaysia khususnya, dunia umumnya. jazakallah :)

    ReplyDelete
  2. jazakallah juga atas nilai tambahnya. semoga tetap di jalan ini. amin.

    ReplyDelete