Copyright © Belasah Jelah
Design by Dzignine
support by T3A
November 22, 2013

Mari Memberi dan Membagi

http://fav.me/d6q80g4

Makan banyak cam 1 lori
Pakai seluar sampai dah tak muat
Marilah kita selalu MEMBERI
Supaya ia menjadi MANFAAT

Kalau kita mahu diri kita dicintai oleh seseorang, makwe (tak yah ade lg bgus OK) ke bakal mak bapa mertua (bagi muke sikit) ke kan, kita perlulah banyak MEMBERI.

Kalau kita mahukan diri ini dipandang, dihormati, disanjungi dll (bukan untuk kerek), kita perlulah jadi orang yang berMANFAAT.

(gambar dari google)

Menjadi tangan yang memberi dan membagi itu lebih di sayangi, lebih dicintai. Kalau kita ada duit lebih dalam poket, sedekahkan lah kepada orang yang perlu/ meminta macam pengamen bermain alat musik, menari, tepuk tangan, main monyet dll. Kalau pendapatan kita melebihi dari keperluan keluarga, rumah, belajar dll, sampai rumah kita tak muat nak letak perabot lagi, sampai buku-buku dah berhabuk letak kat almari, sampai makanan kat rumah selalu tak habis; lebih baiklah kita sedekahkan kepada orang yang memerlukan macam orang miskin tak ade buku nak belajar, kawasan yang terjadi malapetaka atau perang macam Palestin Syria Kemboja Filipina, dll.

Malah dalam ibadah seperti haji. Salah satu syarat untuk haji adalah mampu. sekiranya ada dikalangan keluarganya mahupun jiran tetangganya dalam kekurangan sehingga kebuluran atau daif sesangat, lebih baik kita memberi kepada mereka terlebih dahulu harta kita untuk membantu. Kerana dalam syarat mampu itu termasuk jugak orang yang kita tinggalkan.

Baginilah agama Islam ajar. Bukan syok sendiri saje. Kita bukan hidup sendiri, bukan dalam satu kelompok, tapi meluas sampai ke seluruh alam.

Sedaya upaya lah kita MEMBERI MANFAAT.

(^n^)/









0 comments:

Post a Comment